Your Nav Bar Here

8.2.14

Cheesecake med mandelbund og bærgele

Cheesecake er nok en af mine yndlingsdesserter. Jeg har dog også hørt cheesecaken omtalt som en luksusmorgenmad i diverse LCHF-fora, og det kan jeg fuldt ud tilslutte mig! Denne cheesecake har holdt en god uge hos min kæreste og jeg, og vi har bestemt ikke sparet på den lækre kage!

Husblas og jeg har desværre aldrig været gode venner! Det er ofte endt ud i en trevlet eller grynet masse, men denne gang har jeg været meget opmærksom på temperaturen, og i stedet for husblassen har jeg benyttet gelatinepulver, og det blev super lækkert :)

Cheesecake med mandelbund og bærgele
Til en springform ca. 24-26 cm.

Bund:
225 g mandler
150 g smør
3 spsk sukrin gold


Fyld:
400 g philadelphia (2 pakker)
250 g mascarpone (1 pakke)
125 g sukrin melis
2 vanillestænger

2 tsk gelatinepulver + 2 spsk vand
saften af 2 citroner
½ l fløde

Gele:
125 g frosne hindbær
125 g frosne brombær
½ dl vand
30 g sukrin gold
2 tsk gelatinepulver + 2 spsk vand

Tænd ovnen på 200 grader. Mandlerne køres til groft mel i en minihakker. Smørret blødgøres ca. 10 sek i mikroovnen, eller du kan lade det stå ude lidt, så det bliver blødt. Mandler, det bløde smør og sukrin gold blandes sammen, og fordeles i en springform, foret med bagepapir i bunden. Mandelbunden bages 10-15 min, eller til den er gyldenbrun. Sæt på køl, mens fyldet laves.

Philadelphia, mascarpone, sukrin melis og vanille piskes sammen i en skål. Gelatinepulveret udrøres i de 2 spsk vand. Når det er opløst hældes det i en lille gryde og smeltes. Så snart det er smeltet tages det af varmen, og saften af de to citroner hældes i. Dette køler massen lidt af, men det er vigtigt du lader det stå lidt, så det kan få lov at køle ordentligt ned. Når gelatine-citron-blandingen er kølet hældes den i en tynd stråle i ostemassen, mens der piskes.

Fløden piskes for sig, og vendes i ostemassen, som nu hældes ovenpå mandelbunden, og bredes ud i et jævnt lag.

Bær, vand og sukrin gold hældes i en gryde og bringes i kog. Gelatinepulveret røres ud i de to spsk vand og hældes direkte i bærblandingen. Når bærrene er kogt ud smages blandingen evt. til med mere sukrin og sies derefter for at undgå kerner. Geleen hældes over fyldet og kagen sættes på køl minimum 4 timer.

Geleen kan også laves med andre bær, og den kan evt. pyntes med friske bær, som jeg havde gjort til nytår. Det er super fint og dekorativt, og så er det altid lækkert med smagen af de friske bær.

0 kommentarer:

Send en kommentar