Your Nav Bar Here

5.1.14

Nytår 2014

Godt nytår! Omend lidt forsinket..

Nytårsaften var kæresten og jeg alene i sommerhus med svigermors hund. Det var super hyggeligt, og jeg havde rigtig god tid til at gå og nørkle med en lækker LCHF-menu. Planen var som følger:
Forret: kylling-karry-salat med bacon
Hovedret: Roastbeef med bønner viklet i bacon og bearnaise
Dessert: Cheesecake med jordbær
Midnat: Kransekage og champagne

Planen blev dog ændret lidt undervejs, da jeg havde forsøgt at lave bearnaisen på forhånd, og den skilte da jeg opvarmede den. Derfor blev det til en hurtig pandesovs. Forret, hovedret og kransekage-opskrifterne vil jeg gerne dele med jer, men cheesecaken blev desværre lidt grynet i konsistensen fordi husblas og jeg ikke er gode venner, så den må i have til gode til jeg har prøvet den igen en anden god gang :)


Kylling-karry-salat med bacon
til 2 pers

2 kyllingebryster

2 dl creme fraiche
2 spsk mayo
½ tsk karry

en lille håndfuld frisk basilikum, hakket
salt og peber
bacontern
romainesalat 

Sæt en gryde over med vand, så det kan dække de to kyllingebryster. Når vandet koger puttes kyllingen i og koger ca. 15 min. Steg baconternene på panden og klargør og vask salatbladene. Når kyllingen er kogt skæres de over for at tjekke om de er færdige. Hvis de er færdige skæres de i tern og sættes efterfølgende i køleskab. Mens kyllingen køler af røres dressingen af creme fraiche, mayo, karry, basilikum, salt og peber. Til sidst røres kylling og dressing sammen og fordeles i salatbladene, hvorefter de stegte bacontern og evt. lidt frisk basilikum drysses over.

Hovedretten var rimelig simpel, så jeg vil ikke gå i dybden med opskriften, men det blev nu ret lækkert. Roastbeefen blev kogt i rigeligt vand med lidt salt i 14 min. Efterfølgende blev den brunet på panden i rigeligt smør. Jeg brugte ca. en halv pose frosne bønner, som jeg rullede i to pakker bacon og gav ca. 20 min i ovnen ved 200 grader varmluft. Pandesovsen lavede jeg på smøren fra stegen, hvor jeg blot hældte godt med fløde på panden og kogte det ind, og derefter smagte til med salt og peber.

I skal ikke snyder for et billede af cheesecaken, som var super flot og havde en dejlig smag, trods den lidt grynede konsistens.

Kransekagen var til gengæld bare rigtig lækker, så selvom det er lidt sent den kommer på bloggen, synes jeg sagtens den kan bruges som en lille treat, fx en dag der kommer gæster.
Kransekage
6 stk

100 g smuttede
3 spsk sukrin gold
½ tsk mandelessens
1,5 æggehvide

50 g mørk chokolade

Mandlerne smuttes og tørres godt i et viskestykke. Kør mandlerne helt fine i en minihakker. I en skål blandes mandlerne med sukrin gold, mandelessens og æggehvider. Konsistensen skal være lidt blød (blødere end hjemmelavet marcipan).

Massen formes til 6 aflange stykker og bages ca. 12 min. ved 200 grader. De skal have lidt farve, men pas på de ikke brænder på.

Kransekagestykkerne afkøles og kan nu pyntes med glasur eller som her dyppes i mørk chokolade. Hvis du dypper dem i smeltet chokolade kan du evt. benytte resten til at lave chokolademandler, som her:
 Det er såre simpelt. Du tager bare nogle mandler og smider op i dine smeltede chokolade-rester (jeg havde smeltet 100 g). Mandlerne fordeles ud på et stykke bagepapir og sættes i køleskabet. Når chokoladen er stivnet lidt (efter ca. 10 min.) tages mandlerne ud og brækkes fra hinanden. Derefter kan de hældes i fryseposer og rystes med fx lakrids- eller kakaopulver.

0 kommentarer:

Send en kommentar